wtorek, 26 czerwca 2018

Najbardziej zrównoważony sklep IKEA

Na początku czerwca IKEA ogłosiła swoje plany w zakresie inspirowania
zrównoważonego rozwoju w perspektywie do 2030 roku. Zgodnie z motto
zmarłego niedawno założyciela sieci, przedsiębiorstwo zaczyna zmiany od
siebie – otwierając pierwszy na świecie "More Sustainable Store".
„Nie ma metody skuteczniejszej niż dobry przykład" – głosi cytat z
Ingvara Kamprada zamieszczony w broszurze prezentującej strategię
zrównoważonego rozwoju założonej przez niego sieci sklepów na kolejne 12
lat. Plany sformułowane w dokumencie „Pozytywnie dla Ludzi i
Planety"(ang. „People and Planet Positive") są ambitne. Potentat branży
meblarsko-wnętrzarskiej już dziś daje dowody, że swoje zobowiązania
traktuje poważnie. Od października 2017 roku w niemieckim Kaarst
funkcjonuje już pierwszy, pilotażowy „Bardziej Zrównoważony Sklep" (ang.
More Sustainable Store).
Co ma się zrównoważyć do 2030?
- Naszą ambicją jest stać się do 2030 pozytywnymi dla ludzi i planety
przy stałym rozwoju działalności IKEA. Dzięki naszemu rozmiarowi i
zasięgowi mamy możliwość, by zainspirować i stworzyć warunki do lepszego
życia ponad miliardowi osób – mówi Torbjörn Lööf - prezes Grupy Inter
IKEA - cytowany w informacji prasowej towarzyszącej publikacji opisu
strategii. Lista sformułowanych w nim celów zawiera obietnice:
docelowego projektowania produktów z wykorzystaniem materiałów
odnawialnych i pochodzących z recyklingu;
przygotowania oferty usług, które ułatwią klientom transport produktów
do domu oraz ich przekazywanie;
wprowadzania do 2025 r. bezemisyjnych dostaw do domu;
usunięcia z asortymentu IKEA na całym świecie oraz sklepowych
restauracji wszystkich jednorazowych produktów z plastiku – do roku 2020;
zwiększenia w sierpniu 2018 dostępności w ofercie żywieniowej IKEA
produktów roślinnych;
rozszerzenia do 2025 r. oferty niedrogich domowych rozwiązań solarnych
na 29 rynkach, na których działa IKEA;
emitowania gazów cieplarnianych w ilości mniejszej niż skala, w jakiej
firmie uda się ją zredukować – łącznie ze zmniejszeniem śladu węglowego
średnio o 70 proc. na produkt.
- Tworzenie gospodarki obiegu zamkniętego jest równoznaczne z:
poznawaniem zmieniającego się stylu życia ludzi, przedłużaniem życia
produktów i materiałów oraz inteligentniejszym wykorzystywaniem zasobów.
Aby to urzeczywistnić, od samego początku będziemy projektować wszystkie
produkty tak, by mogły zostać ponownie wykorzystane, naprawione,
odsprzedane i poddane recyklingowi – mówi Lena Pripp-Kovac, kierownik
ds. zrównoważonego rozwoju. Wśród wspomnianego w wypowiedzi nowego
podejścia do designu, planów poszerzenia oferty i wykluczenia z użycia
jednorazowych plastików, szczególnie wyróżnia się – i dodatkowego
wyjaśnienia wymagać może - ostatni z wymienionych celów. Jego realizacja
oznacza bowiem, że tytuł dokumentu stanie się rzeczywistością –
działalność IKEA będzie miała pozytywny wpływ na środowisko naturalne: w
jej skutek będzie ubywać ogółem więcej gazów cieplarnianych niż będzie
wytwarzane. Ma to stać się możliwe dzięki: całościowemu zmniejszeniu
emisji CO2, wychwytywaniu i magazynowaniu węgla powstałego w wyniku
funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz umożliwieniu klientom generowania
w domach energii odnawialnej. Przykładem już teraz mających miejsce
aktywności na odcinku redukcji ilości powstającego dwutlenku węgla jest
zrealizowanie pierwszego, pilotażowego obiektu w ramach projektu
„Bardziej Zrównoważony Sklep" (ang. More Sustainable Store).
(naj)Bardziej Zrównoważony Sklep
W październiku 2017 roku w Kaarst pod Düsseldorfem otworzono najlepszy
dotychczas pod względem zrównoważonego rozwoju sklep IKEA. Jego
„ekologiczność" wykracza daleko poza efektywność energetyczną i niski
poziom emisji gazów cieplarnianych. Nowa koncepcja koncentruje się na
potrzebach ludzi – nie tylko klientów, ale także sąsiadów obiektu i jego
pracowników. To holistyczne podejście wyraża się między innymi w
koncepcji architektonicznej, w której odrębne budynki połączone są
zielonymi tarasami i dostosowanymi do ruchu pieszych przejściami po
dachach. Dodatkowo, w kompleksie przewidziano miejsce na trzy kluby
zainteresowań dla lokalnej społeczności: salę prób muzycznych, studio
artystyczne oraz „kawiarnię naprawczą", w której seniorzy mogą spędzać
czas, nadając nowe życie używanym produktom. – Takie podejście do
zrównoważonego rozwoju bliskie jest idei certyfikacji WELL, w której
nacisk kładzie się na zdrowie i samopoczucie użytkowników budynku – mówi
Konrad Romanowicz, projektant oświetlenia TRILUX Polska. – Obok znanych
z popularnych systemów BREEAM i LEED kategorii dotyczących efektywności
energetycznej, Well akcentuje to, jaki wpływ na ludzi mają warunki
panujące w budynku i jego otoczeniu. Warunki te rozpatruje się w siedmiu
kryteriach - powietrze, woda, odżywianie, światło, kondycja fizyczna,
komfort oraz umysł – tłumaczy Romanowicz. – Uważamy, że sklep z meblami
nie powinien być samotną wyspą, ale raczej miejscem przyczyniającym się
do poprawy jakości życia lokalnej społeczności i po prostu dobrym
sąsiadem - mówi w raporcie sustainability niemieckiej IKEA Armin
Michaely, jej kierownik ds. innowacji i zrównoważonego rozwoju. –
Kluczowe jest dla nas dobre samopoczucie klientów i pracowników
­–dodaje. W związku z tym, przed sklepem umieszczono tereny zielone z
miejscem do zabawy i uprawiania sportu i punktem przeznaczonym do
grillowania. Do dyspozycji użytkowników pozostaje zlokalizowana na dachu
kawiarnia, realizująca koncepcję maksymalnego dostępu do światła
dziennego. Co więcej, pracownikom udostępniono pokój sportowy i
przestrzeń do samodzielnego gotowania.
Koncentracja na humanistycznych potrzebach nie oznacza jednak, że
zaniedbano prozaiczne kwestie zużycia energii. W obiekcie wdrożono
systemy: ponownego wykorzystania deszczówki i ścieków, pobierania
słonecznej energii cieplnej, fotowoltaiki oraz innowacyjną instalację
oświetleniową.
 – Dopełnieniem wykorzystanych rozwiązań, mających na celu zapewnienie
użytkownikom obiektu dobrego samopoczucia, było zastosowanie
dynamicznego zarządzania oświetleniem zgodnie z koncepcją Human Centric
Lighting. Dzięki niemu parametry oświetlenia sztucznego dostosowywane są
do okołodobowego rytmu człowieka, poprzez symulację zmienności światła
naturalnego– mówi Konrad Romanowicz – pracownik firmy TRILUX, która
dostarczyła oprawy oświetleniowe dla sklepu IKEA w Kaarst. – Wymierną
korzyścią z wdrożenia tego rozwiązania jest również to, że dobrze
czujący się w placówce klienci zostają w niej dłużej i częściej ją
odwiedzają – tłumaczy Romanowicz. – W Kaarst staraliśmy się jak
najlepiej zrównoważyć kwestie ekologiczne, ekonomiczne i społeczne.
Niekonwencjonalne podejście zaowocowało zupełnie nowym konceptem,
stanowiącym małą rewolucję w świecie IKEA. Tak unikalnej architektury
nie mamy jeszcze nigdzie indziej – tak w raporcie sustainability
niemieckiej IKEA podsumowuje Armin Michaely. Nie tylko on docenił
zastosowane w Kaarst rozwiązania. „Za spójną koncepcję zrównoważonego
rozwoju, przejawiającą się między innymi w wykorzystaniu w strefie
wejściowej drewna" placówka została uhonorowane tytułem Sklepu Roku 2018
przyznawanym przez Niemiecki Związek Handlu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz